Waarom Tangram?

Een keuze maken voor een school is niet gemakkelijk. Want hoe weet je nu wat de beste keuze is?

Wij leggen hier kort uit waar onze school voor staat en wat u bij ons kunt verwachten. Op basisschool Tangram dromen wij met de ogen open en staan wij met de voeten op de grond. Onze visie is geen luchtkasteel en geen door te prikken ballon. Onze visie is nog niet volledig werkelijkheid. Wij houden ruimte om te blijven dromen. Onze visie is wel reëel en haalbaar. Wij willen doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Er zijn zaken al gerealiseerd en er zijn zaken die we in de toekomst graag veranderd zien. Wij richten ons niet op één onderdeel. Wij gaan uit van het totaal. Elk onderdeel krijgt wel afzonderlijke aandacht en samen vormt het de totale school.
Dat wat we in het verleden al ontwikkeld hebben gooien we niet weg. We behouden het goede en richten onze blik op de toekomst. In het nu en in de toekomst staat het kind bij ons centraal. Onze visie en ons schoolconcept gaan over hoe wij denken dat kinderen optimaal kunnen leren en leven, het beste uit zichzelf kunnen halen en welke bijdrage wij als school daaraan kunnen leveren.

De visie van basisschool Tangram op onderwijs en opvoeding bestaat uit 7 essentiële puzzelstukken. Dit zijn de afzonderlijke delen. Het geheel is meer dan de som der delen; elk vraagstuk, elke vernieuwing, elke keuze stellen wij in het licht van onze visie. Als het klopt, is de Tangram compleet.


Totale ontwikkeling

Elk kind is uniek en krijgt de ruimte om zich zo goed mogelijk te ontplooien. Een brede ontwikkeling staat voorop. Naast de cognitieve ontwikkeling worden ook vaardigheden ontwikkeld op het gebied van de creatieve, de sociale, de emotionele, de culturele en de lichamelijke vorming.


"Bij Tangram ligt de nadruk op het kind: wat kan het kind WEL en niet zozeer wat kan het kind NIET, de nadruk ligt op het sociale-emotionele, op het laten ontplooien van het kind met al zijn eigenschappen, op samen en niet alleen, het is WIJ en niet IK."
Yvonne Bormans


Alles vanuit betekenis en zingeving

Voor het kind moet het onderwijs zinvol zijn en zin hebben. Het is belangrijk dat kinderen inzicht verwerven en verbanden zien in de dingen die zij om zich heen ervaren. Vanuit de betekenis en de betrokkenheid ontstaat de motivatie om te leren en te onthouden.


'Tangram besteedt naast (de vanzelfsprekende!) aandacht voor educatie ook aandacht aan expressie, creativiteit en leren samenwerken'
Eline Mollema


Nieuwe mogelijkheden en kansen benutten

Voor het kind is het belangrijk dat we op zoek blijven naar vernieuwingen en verbeteringen, die ons onderwijs ten goede komen. We blijven ons onderwijs en handelen tegen het licht houden en zijn niet bang om hierin nieuwe keuzes te maken.


'Tangram probeert het hoofd, Hart, en de handen van ieder individu aan te spreken (en ‘Hart’ met opzet met een hoofdletter!)'
Hilde Pinkers


Goed met elkaar omgaan

Transparantie en openheid liggen aan de basis van een goed contact met ouders, collega's en kinderen. Gesprek, overleg, dialoog debat en feedback zijn dan van wezenlijk belang. Elk kind en elke volwassene heeft een bijdrage in goed met elkaar omgaan. Hierin hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid.


'Wij waren onder de indruk van de spontane rondleiding die we kregen door leerlingen van groep 8 en de directeur, waarbij goede en minder goede punten openlijk werden benoemd. Ik hoop dat mijn kinderen zich als ze in groep 8 zitten ook zo zelfstandig, correct en vrij gedragen en uitdrukken!'
Manon Heemskerk


Realistisch, ontdekkend en ervarend leren

Elk kind wil van nature zelf ontdekken. Kinderen hebben ruimte nodig om vanuit het zelf ontdekken, leerervaringen op te doen. De actualiteit staat daarbij centraal. Kinderen hebben hun eigen toekomst.


'Ons valt op dat zowel kinderen, onderwijzend personeel én ouders écht trots zijn als het over hun school gaat.'
Rob Knaapen


Alleen kun je veel en samen zoveel meer

Elk kind is uniek en maakt deel uit van een groep. De kracht van ons onderwijs moet zijn dat we van elkaar leren, dat we samen leren en van anderen leren.


'Mooi vind ik de manier waarop met elkaar wordt omgegaan: zonder duidelijke gezagsverhoudingen, maar wel met respect.'
Aniek Tielens


Meerdere manieren om te leren

Kinderen denken en leren op vele verschillende manieren. Aan ons als basisschool de taak om te ontdekken welke manieren het beste bij kinderen passen zodat zij tot optimale leerprestaties komen. Wij willen vooral de nadruk leggen op datgene wat kinderen wel kunnen en niet op wat ze niet kunnen.


'Heerlijke schoolkampen die een groep al in het begin van het schooljaar dicht bij elkaar brengt. Een vertrouwde start voor het nieuwe jaar!'
Edith Smeets




Kramsvogel 42 b
6245 RE Eijsden
T 043-4094729
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Schooltijden groep 1 t/m 4:
Ma, di en do
8.30-12.00 / 13.00-15.00
Wo 8.30-12.30 / Vrij 8.30-12.00

Schooltijden groep 5 t/m 8:
Ma, di, do en vrij
8.30-12.00 / 13.00-15.00
Wo 8.30-12.30 uur